Loading...

Śródmieście - serce stolicy

Śródmieście Warszawy zachwyca wielkomiejską atmosferą: dominują tu szklane wieże, luksusowe apartamentowce i ruchliwe arterie. Śródmieście kryje jednak znacznie więcej atrakcji.

Śródmieście
W Warszawa, Polska
Śródmieście
W Warszawa, Polska

Informacje ogólne

Zachwycające i pełne energii centrum Warszawy może początkowo onieśmielić turystę, który odwiedza je po raz pierwszy. Przez moment przyjezdny może poczuć się tu nieco przytłoczony zakorkowanymi bulwarami, wszechobecnym zgiełkiem czy też niespójnym stylem. Adaptacja nie trwa jednak długo. Spacerując wzdłuż ruchliwych ulic nie sposób oprzeć się wielkomiejskiej atmosferze.

Będący darem Stalina dla Polski Pałac Kultury i Nauki to wieża w stylu „Gotham City”. Do charakterystycznej budowli z czasem dołączyły nowoczesne drapacze chmur, nadając panoramie miasta spektakularną postać.

W samym sercu pędzącego miasta znajdują się rozmaite instytucje kulturalne, takie jak Muzeum Narodowe i Galeria Zachęta. W bocznych uliczkach znajdziemy klimatyczne kawiarnie, światowej klasy restauracje, ekskluzywne bary z koktajlami oraz kameralne pijalnie piwa. Sceneria ta jest szczególnie urzekająca na południe od ulicy Jerozolimskiej, gdzie ocalałe przedwojenne trakty – takie jak pełna butików Mokotowska – potwierdzają, dlaczego dawna Warszawa była nazywana Paryżem Wschodu.

Mimo że Warszawa nieustannie tętni życiem, nawet w jej centrum znaleźć można ciche zakątki z niewielkimi parkami i spokojnymi bocznymi uliczkami. Nieco na północ znajduje się także wpisane na listę UNESCO warszawskie Stare Miasto, które może stanowić nastrojową alternatywę dla szaleńczego tempa centrum.

Architektura i budownictwo

Centralna dzielnica została w dużej mierze zniszczona w trakcie Powstania Warszawskiego w 1944 r., a dziesięciolecia chaotycznego planowania naznaczyły tkankę miejską ścierającymi się kontrastami. Niemal obok siebie widzimy tu socrealistyczne osiedla, takie jak MDM, betonowe wieżowce z lat 60 i 70, a także strzeliste szklane wieże uosabiające kapitalistyczną transformację miasta.

Choć większość z tych ostatnich pełni funkcje biurowców, dwie realizacje przeznaczone zostały na cele mieszkaniowe. Definiując na nowo pojęcie mieszkania w apartamencie, Złota 44 według projektu Daniela Liebeskinda oraz Cosmopolitan Helmuta Jahna stały się wyznacznikami nowoczesnego luksusu i ulubionym miejscem celebrytów, gwiazd piłki nożnej oraz licznych obcokrajowców.

Pomimo swojej trudnej historii Warszawa wciąż skrywa fragmenty przedwojennej architektury – zwłaszcza w południowo-centralnej części miasta. Okazałe kamienice przy ulicach Poznańskiej, Koszykowej, Wilczej i Mokotowskiej zostały przywrócone do swojej dawnej świetności. Nieco dalej na południe – w dzielnicy Filtry – znajdują się kameralne, pokryte bluszczem, wille.

Architektura i budownictwo

Centralna dzielnica została w dużej mierze zniszczona w trakcie Powstania Warszawskiego w 1944 r., a dziesięciolecia chaotycznego planowania naznaczyły tkankę miejską ścierającymi się kontrastami. Niemal obok siebie widzimy tu socrealistyczne osiedla, takie jak MDM, betonowe wieżowce z lat 60 i 70, a także strzeliste szklane wieże uosabiające kapitalistyczną transformację miasta.

Choć większość z tych ostatnich pełni funkcje biurowców, dwie realizacje przeznaczone zostały na cele mieszkaniowe. Definiując na nowo pojęcie mieszkania w apartamencie, Złota 44 według projektu Daniela Liebeskinda oraz Cosmopolitan Helmuta Jahna stały się wyznacznikami nowoczesnego luksusu i ulubionym miejscem celebrytów, gwiazd piłki nożnej oraz licznych obcokrajowców.

Pomimo swojej trudnej historii Warszawa wciąż skrywa fragmenty przedwojennej architektury – zwłaszcza w południowo-centralnej części miasta. Okazałe kamienice przy ulicach Poznańskiej, Koszykowej, Wilczej i Mokotowskiej zostały przywrócone do swojej dawnej świetności. Nieco dalej na południe – w dzielnicy Filtry – znajdują się kameralne, pokryte bluszczem, wille.

Obszary zielone i tereny rekreacyjne

Przy całym tym stołecznym zgiełku Warszawa okazuje się być miastem niezwykle zielonym. Dotyczy to również centrum. Pozostawiając z boku okazałe budynki ambasad zlokalizowanych przy Alejach Ujazdowskich, trafiamy do Parku Łazienkowskiego. To jak prawdziwy powrót do czasów imperialnej Polski. U bram Łazienek witają nas kopie grecko-rzymskich rzeźb, wędrujące pawie oraz wyjątkowe okazy botaniczne. W tym samych duchu utrzymane są Park Ujazdowski i Ogród Saski – z których ten ostatni rozpościera się przy Grobie Nieznanego Żołnierza. Bardziej przyjazny dla spacerowiczów może okazać się rozległy park Śmigłego-Rydza, który powstał po wojnie z pomocą 15 000 uczniów. Natomiast Pole Mokotowskie stało się obecnie ulubionym miejscem rowerzystów, fanów pikników, biegaczy i osób spacerujących z psami. Oto prawdziwy park dla ludzi.

Połączenie komunikacyjne

Metro: Sprawnie działający system metra jest szczególnie ważny dla osób podróżujących do i z samego centrum. Jak przystało na swoją nazwę, jest ono bowiem głównym węzłem komunikacyjnym. Linie metra obsługują tu Centralny Obszar Biznesu na zachodzie, Pragę na wschodzie, a także północne i południowe przedmieścia Warszawy.

Pociąg: Przy wprowadzonych ostatnio znacznych usprawnieniach w zakresie obsługi pasażerów, Warszawa Centralna pozostaje największym i najbardziej ruchliwym dworcem kolejowym w stolicy. Kursują stąd pociągi do wszystkich większych miast w Polsce, a także za granicę, np. do Pragi, Budapesztu czy Berlina.

Autobus: Linie autobusowe przecinają centrum, zabierając podróżnych w każdym możliwym kierunku.

Samochód: Zarówno ruch uliczny, jak i parkowanie mogą w ciągu dnia stanowić pewne wyzwanie. W weekendy miasto zazwyczaj nieco pustoszeje.

Rower: Warszawa przeszła rowerową rewolucję dzięki skoordynowanej kampanii, w ramach której na mapie miasta pojawiły się nowe ścieżki rowerowe oraz punkty wypożyczania dwukołowych pojazdów. Masowo wybieranym środkiem transportu stały się także – dzięki maksymalnej wygodzie użytkowania – hulajnogi elektryczne.



Połączenie komunikacyjne

Metro: Sprawnie działający system metra jest szczególnie ważny dla osób podróżujących do i z samego centrum. Jak przystało na swoją nazwę, jest ono bowiem głównym węzłem komunikacyjnym. Linie metra obsługują tu Centralny Obszar Biznesu na zachodzie, Pragę na wschodzie, a także północne i południowe przedmieścia Warszawy.

Pociąg: Przy wprowadzonych ostatnio znacznych usprawnieniach w zakresie obsługi pasażerów, Warszawa Centralna pozostaje największym i najbardziej ruchliwym dworcem kolejowym w stolicy. Kursują stąd pociągi do wszystkich większych miast w Polsce, a także za granicę, np. do Pragi, Budapesztu czy Berlina.

Autobus: Linie autobusowe przecinają centrum, zabierając podróżnych w każdym możliwym kierunku.

Samochód: Zarówno ruch uliczny, jak i parkowanie mogą w ciągu dnia stanowić pewne wyzwanie. W weekendy miasto zazwyczaj nieco pustoszeje.

Rower: Warszawa przeszła rowerową rewolucję dzięki skoordynowanej kampanii, w ramach której na mapie miasta pojawiły się nowe ścieżki rowerowe oraz punkty wypożyczania dwukołowych pojazdów. Masowo wybieranym środkiem transportu stały się także – dzięki maksymalnej wygodzie użytkowania – hulajnogi elektryczne.



Udogodnienia i infrastruktura

Zlokalizowane tuż obok dworca kolejowego i wyglądające z zewnątrz jak zjawiskowa szklana bańka, centrum handlowe Złote Tarasy, jest jednym z najbardziej udanych projektów komercyjnych w kraju. Z kolei Vitkac to najbardziej luksusowy dom towarowy w Polsce. W Warszawie nie brakuje oczywiście prywatnych klinik, a większość z nich jest obecna również w centrum. Jeśli chodzi o edukację, to łatwo dostępną z centrum placówką jest brytyjska Thames British School.



Ogłoś swoją nieruchomość z Hamilton May

Chcę
Dowiedz się więcej
Dowiedz się więcej

Zobacz przewodniki po dzielnicach w okolicy: